سامانه رتبه بندی ساپرا

سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر در فضای مجازی در نظر دارد سامانه ای جهت رتبه بندی رسانه های مجازی در حوزه صوت و تصویر در فضای وب را طراحی نماید تا این سامانه بتواند نیازهای دنیای فناوری اطلاعات در زمینه رتبه بندی و مشخص کردن جایگاه یک رسانه بر اساس معیار های کمی ، کیفی و بر مبنای صحت ، سلامت و پاکیزگی محتوا را فراهم آورد.

معرفی و شرح مختصری بر سامانه رتبه بندی ساپرا

امروزه رتبه بندی نقش بسیار موثری بر روی نحوه فعالیت وب سایت ها در فضای کسب و کار اینترنتی ایفا میکند. یکی از اصول تجارت الکترونیک (Electronic Commerce) رتبه سایت در بین دیگر سایت ها بویژه در بین سایت های است که در یک حوزه مشابه اقدام به کسب و کار می نمایند و از این رو مدیران این سایت ها سعی در بالا بردن رتبه سایت و یا سایت های خود را دارند و بدین منظور از روش ها و متدولوژی های متنوع و گوناگونی بهره می برند تا بتوانند با ارتقا رتبه در نهایت تعداد کاربران بیشتری جذب نمایند و به اصطلاح به موفقیت دست یابند.

بدین منظور از دو دیدگاه می توان به این موضوع نگاه کرد:

  1. ارتقا رتبه در سایت ها و موتورهای رتبه بندی که در نهایت بتوانیم در تبلیغات از آمار و اطلاعات آنها استفاده نماییم.
  2. مدیریت بر رفتار کاربران در جهت ارتقا و بهبود CRM

که هر دو مورد در نوع خود مهم و قابل ملاحظه خواهند بود اما نکته مهم برای توسعه کسب و کار پاسخ به سوالاتی از این قبیل است :

  • کاربرانی که وارد سایت می شوند چه رفتاری را از خود نشان می دهند؟
  • آیا کاربر وفادار شما می شوند و یا این که سایت را ترک می کنند.
  • اگر سایت را ترک می کنند به این علت است که اطلاعات مورد نظر خودشان را بدست نیاورده اند و یا این که سایت و با صفحه مورد نظر شما دارای اشکال خاصی است.
  • و...

بهترین ابزار برای اندازی گیری میزان موفقیت شما و از همه مهمتر وضعیت رقیبان شما سیستم رتبه بندی می باشد که در حال حاضر در دسترس ترین ابزار، برای رتبه بندی "وب سایت الکسا" می باشد. الکسا این امکان را برای شما فراهم می کند که خودتان را با رقیبانتان مقایسه کنید و میتوان اینگونه بیان نمود که هر چه رتبه بهتری داشته باشید اعتبار بیشتری نزد کاربران دارید و این مهم، باعث سودآوری در حوزه کسب و کار الکترونیکی می شود که می توان به گرفتن تبلیغات از دیگر سایت ها، حس اعتماد بیشتر مشتریان به سایت های با رتبه بالاتر، نیازسنجی دقیقتر برای ارتقا کسب و کار در بین جامعه آماری بالاتر اشاره نمود.

معیار های ارزیابی الکسا همگی بر پایه جستجو ، لینک و میزان بازدید از وب سایت ها طراحی شده است و با توجه به ساختار آن ، معیار های مختص حوزه صدا و تصویر و ارزیابی رسانه های مجازی در آن لحاظ نگردیده است . ضمنا معیار ها کاملا فنی و بر مبنای کمیت ها می باشد و معیار های کیفی ، فرهنگی و اخلاقی در آن مغفول مانده است.

سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر در فضای مجازی در نظر دارد سامانه ای جهت رتبه بندی رسانه های مجازی در حوزه صوت و تصویر در فضای وب را طراحی نماید تا این سامانه بتواند نیازهای دنیای فناوری اطلاعات در زمینه رتبه بندی و مشخص کردن جایگاه یک رسانه بر اساس معیار های کمی ، کیفی و بر مبنای صحت ، سلامت و پاکیزگی محتوا را فراهم آورد.